BBC-ի տեղեկացմամբ՝ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ առայժմ չի ցանկանում նոր պատժամիջոցներ սահմանել Ռուսաստանի նկատմամբ, որպեսզի չվնասի խաղաղ գործընթացին։ Նրա դիտարկմամբ՝ ռուս-ուկրաինական հակամարտությունը պետք է մնար Եվրոպայի խնդիրը, ԱՄՆ-ը չպետք է միջամտեր, և եթե էական առաջընթաց չլինի, ԱՄՆ-ը իր դերը կարգավորման հարցում կզիջի Եվրոպային։ Նա հավաստիացրել է, որ ամերիկացի զինվորներ ՈՒկրաինայում չեն լինի։                
 

«Չորս տարում բավականին քայլեր արեցինք ու հիմա նորից հետ ենք գնում»

«Չորս տարում բավականին քայլեր արեցինք ու հիմա նորից հետ ենք գնում»
23.04.2014 | 13:56

Ալեքսանդր Սպենդիարյանի անվան օպերայի և բալետի ազգային ակադեմիական թատրոնի շուրջ բորբոքված կրքերը, կարծես, հանգուցալուծվեցին` նոր տնօրենի ընտրությամբ: Թեև, հարցերն առ այն` ինչո՞ւ օպերային թատրոնում չեն բեմադրվում օպերային ու բալետային ներկայացումներ, ո՞ւր են ուղղորդվում ներդրված գումարները, ինչ համակարգային փոփոխություններ են անհրաժեշտ, այդպես էլ որոշակի պատասխան չգտան: Նեղ, տեղայնական խնդիրներն ու դրանց լավագույնս բնորոշող ստորագրահավաքները գալիս են ստվերելու ազզային ակադեմիական թատրոնի շուրջ ծառացած կարևորագույն խնդիրները: Արհեստական թվացող եռուզեռը բալետային խմբի դուռն էլ թակեց: Լուրեր պտտվեցին, որ հակասություն է ծագել բալետային խմբի և նրանց ղեկավարի, ժողովրդական արտիստ, խորեոգրաֆ ՌՈՒԴՈԼՖ ԽԱՌԱՏՅԱՆԻ միջև:

Ռուդոլֆ Խառատյանն ավարտել է Մոսկվայի թատերական արվեստների ինստիտուտի (ԳԻՏԻՍ) մագիստրատուրան` ստանալով խորեոգրաֆի և բեմադրիչի մասնագիտություն: Սանկտ Պետերբուրգի Վահանովայի անվան բալետի ակադեմիայում ուսանել է լեգենդար պարուսույց Պուշկինի մոտ:
Որպես դասական պարի գլխավոր պարուսույց 14 տարի դասավանդել է «Washington Ballet School»-ում: Աշխատել է Վաշինգտոնի Կիրովի բալետի ակադեմիայում: Վարպետության դասեր է անցկացրել առաջատար բալետային խմբերի հետ («Բոստոն բալետ», «Վաշինգտոն բալետ», «ABT» բալետային թատրոն, Մարիինյան թատրոն): 1999-ից ԱՄՆ-ի Վաշինգտոն քաղաքի «Արքա» բալետի հիմնադիրն ու գեղարվեստական ղեկավարն է:
2009-ից մշակույթի նախարարության հրավերով Ռուդոլֆ Խառատյանը ստանձնել է օպերային թատրոնի գլխավոր բալետմայստերի պաշտոնը:
Անվանի բալետային արտիստի անցած ուղին լավագույնս բնորոշում է նրան որպես խորեոգրաֆ, ուսուցիչ, ղեկավար: Մշակույթի նախարարության հրավերն ինքնանպատակ չէր. նա պետք է զարգացներ հայաստանյան բալետը: Փորձը, անցած ուղին բավական էին, եթե լինեին անհրաժեշտ աշխատանքային պայմաններ, ֆինանսավորում: «Ամեն տարի պետք է բեմադրվեն դասական ու ժամանակակից ներկայացումներ: Ինձ պետք է որոշակի իրավունքներ տային` խմբում աշխատանքային նորմալ պայմաններ ու կարգուկանոն հաստատելու համար»,- մեզ հետ զրույցում ասաց խորեոգրաֆը, նկատելով, որ եթե հնարավորություն չէին ընձեռելու` իր ներկայացրած ծրագրերն իրականացնելու, իրենք էլ ծրագիր չէին առաջարկելու, ինչո՞ւ հրավիրեցին ղեկավարելու բալետային խումբը:


-Պարոն Խառատյան, կարո՞ղ եք որոշակիացնել, Ձեր ղեկավարման ընթացքում ի՞նչ ծրագրեր եք իրականացրել, և ի՞նչ բացթողումներ են եղել:
-Ես մշակույթի նախարարությանը ներկայացրել եմ մինչև 2017 թվականի խաղացանկը: Դասական ներկայացումներից պետք է բեմադրվեին «Շչելկունչիկը», «Ժիզելը», որի բեմադրությունը սկսել էի, «Կարապի լիճը», «Լասիլֆիդը»: Խորեոգրաֆներ պետք է հրավիրեի նշված ներկայացումները վերաբեմադրելու համար: Հայկական ներկայացումներից աշխատանք է տարվել «Արա Գեղեցիկը» վերաբեմադրելու համար, «Անտունին» պետք է վերաբեմադրվեր: Ժամանակակիցներից նախատեսվում էին «Կարմենի» երկու` մոդեռն (ըստ Մացեկի) ու ժամանակակից (ըստ` Ռոլան Պետի) բեմադրությունները, Վիլյամ Ֆորսայթի, Յուրի Քիլյանի բեմադրությունները և այլն: Նշված ծրագրերի իրականացման համար միջոցներ չեն տրամադրվել: Այս տարիներին ֆինանսավորվել է միայն իմ «Ռոմեո և Ջուլիետ» ներկայացումը, այն էլ բեմադրությունից մեկ տարի անց:
Մնացած ծրագրերն իրականացրել եմ աննշան միջոցներով. մեկ գործողությամբ բալետների բեմադրություն («La Revancha del Tango», «Կրքեր` ըստ Բախի», «Ձոն հավերժության», «Վարդանանք»,«Բոլերո», «Ստաբատ մատեր», «Գարուն») , բալետային երեկոներ` մի դեպքում ներկայացնելով 19-21-րդ դարերի համաշխարհային գոհարները, մյուս դեպքում` ժամանակակից ծրագիր: Կազմակերպել եմ նաև երիտասարդ խորեոգրաֆների երեկո` հնարավորություն տալով ներկայանալու նոր սերնդի խորեոգրաֆներին:

-Չիրականացած ծրագրերի համար կարող են պատճառաբանել, որ ֆինանս չկա:
-Օպերային թատրոնում պետք է ամեն տարի նոր ներկայացումներ բեմադրվեն: Որ հասկանալի լինի ընդհանուր պատկերը, մեկ օրինակ բերեմ` առանց մեկնաբանության: 2009-ին «Սպարտակ» բեմադրելու համար հատկացվել է 400 միլիոն դրամ, հետո բեմադրվել է «Աիդա» օպերան, ծախսվել է 600 միլիոն դրամ: «Ռոմեո և Ջուլիետը» բեմադրելու համար ծախսվել է 40 միլիոն դրամ: Այսինքն` 400 միլիոն դրամով կարելի էր 10 ներկայացում բեմադրել: Վերոնշյալ բեմադրություններից հետո նոր ներկայացումներ օպերային թատրոնում չեն բեմադրվել:
-Պարոն Խառատյան, կարո՞ղ ենք ասել, որ այն, ինչ կատարվում է օպերային թատրոնում, լավագույնս բնորոշում է մեր երկրում տիրող բարոյահոգեբանական մթնոլորտն ու մշակութային վայրիվերումները:
-Շատերն ուզում են անձնավորել, իմ անձի շուրջն են պտտվում խոսակցությունները` ես վատն եմ, լավը, մինչդեռ հարցը շատ ավելի խորքային է: Օպերային թատրոնը մոդելն է մի ամբողջ երկրի, եթե կարողանայինք այս օղակը շտկել, աշխատանքային կարգապահություն մտցնել, օգտագործեինք մեր հնարավորությունները, ուրեմն, կկարողանայինք երկիր կառուցել:
Հազար տարի պետականություն չենք ունեցել, այսօր ունենք, բայց չգիտենք` ուր ենք գնում: Այ, սա է հարցը: Ես երբեմն մտածում եմ` Աստված ինչ առաքելություն է տվել մեր ազգին, ու մենք կատարո՞ւմ ենք այդ առաքելությունը, թե՞ ոչ: Օպերային թատրոնը 25 տարի է` առաջ չի գնում, նորություններ չկան, աշխարհի զարգացման ռիթմի, տեմպի մեջ չէ: Ես ասել եմ, որ մեզ մոտ հրամանատարի ու զինվորների տեղերը փոխվել են, չես հասկանում` ով որտեղ է կանգնած ու դեպի ուր է առաջնորդում ազգը:
-Խոսքը միայն ներքին, խոհանոցային խնդիրների մասին չէ, կարո՞ղ ենք ասել, որ վտանգված է հայկական բալետի ապագան մեր երկրում:
-Բալետը չի զարգանում, ինձ ամենից շատ դա է անհանգստացնում: Իմ ներկայացրած ծրագրերը չեն իրականացվում: Անհասկանալի, ոչ պրոֆեսիոնալ խոսակցություններ են շրջանառվում պրոֆեսիոնալիզմի մասին: Խոսում են ներքևից վերև` և՛ կատարողները, և՛ ղեկավարությունը, որ պետք է աջակցեր, ոչ թե խանգարեր: Ես իմ խմբին համեմատում եմ համաշխարհային բալետային խմբերի հետ, նրանք իրենց` տեղական պարային խմբերի:
Երբ դրսից նայում էի Հայաստանին, շատ պարզ երևում էր, թե ինչ հնարավորություններ ունենք և ինչ է պետք անենք, որ կայանանք հենց այս աշխարհագրական տարածքում, մեր ունեցած ներուժով: Ինձ ցավ է պատճառում, որ չենք կարողանում տեսնել աշխարհը, չգիտենք, որտեղ ինչ արժեքներ են ստեղծվում, ինչ զարգացումներ են լինում, մենք ինչ կարող էինք անել, որ չենք անում:
-Իսկ երբ ներսից եք գնահատում իրավիճակը, ինչ-որ բան փոխվո՞ւմ է:
-Ոչինչ չի փոխվում, ուզում եմ իրականացնել այն, ինչ տեսել եմ, բայց այստեղ մարդիկ ոչ թե վատն են, այլ ասես քնած լինեն, չեն ուզում տեսնել, թե ինչ է կատարվում իրենց շուրջը, կառչում են հնից, չեն ուզում ավելի աշխատել, կարգուկանոն չկա:
-Օպերային երգիչները դժգոհում են, որ օպերային ներկայացումներ չկան, իրենք անգործության են մատնված, բալետի պարագայում կարծես հակառակն է, եղածն էլ բոյկոտում են:
-Այո, հակառակն է, լավ կատարված դասականը հիմք ընդունելով` ես բեմադրել եմ նաև ժամանակակից մտածելակերպով, նոր տեխնիկայով ներկայացումներ: Բայց կատարողները դժգոհում են, որովհետև պետք է աշխատեն ոչ թե մեկ-երկու ժամ, այլ վեց-յոթ, որ կարողանան հաղթահարել դժվարությունները, նորությունները: Ի դեպ, դրանք Հայաստանի համար են նորություն: Ես հասկանում եմ, որ աստիճանաբար պետք է առաջ գնանք, չորս տարում բավականին քայլեր արեցինք, ու հիմա նորից հետ ենք գնում: Մենք ունենք մտքի և մարմնի ճկունություն, աբստրակտ մտածելակերպ, այս ամենը կա, բայց չի օգտագործվում:
-Երբեմն լավ աշխատանքին ուղղակիորեն խոչընդոտում է ֆինանսը:
-Եղել է նման էտապ: Հիմա իմ գլխավոր պարողները 250 հազար դրամ աշխատավարձ են ստանում: Խումբը պիտի միասնական լինի, պետք է լիարժեք նվիրումով աշխատեն, որ արդյունք լինի: ՈՒզում են հին սովորությամբ` երբ ուզեն` գան աշխատանքի, երբ ուզեն` չգան: Եղել է շրջան, որ աշխատում էին ու արդյունքի էին հասնում: Իրենք էլ էին զարմանում, ուրախանում, ես էլ իրենց հետ: Հիմա, ինչպես բանակում, կան ավագներ, որ իրենց «լավ են զգում», ճնշում են երիտասարդներին, ովքեր վաղվա մեր լավագույններն են դառնալու: Իսկ ղեկավարությունից պահանջս միշտ եղել է այն, որ բարձրացնեն պարողների աշխատավարձը (որ նրանք չգնան պարելու ռեստորաններում, իրենց ներուժը դնեն բալետի մեջ) ու ներդրումներ անեն` նոր ներկայացումների համար: Նոր ներկայացման համար ֆինանսավորում չկա, հինը վերականգնելու համար չկա, բեմադրիչներ չենք կարողանում հրավիրել դրսից, բա ի՞նչ պետք է անես, ինչպե՞ս պետք է առաջ գնաս:
-Իսկ ասում են` օպերային թատրոնում մեծ գումարներ են պտտվում, պարզապես ճիշտ չեն ուղղորդվում, կարծեմ, Ձեզ էլ մեղադրում են ֆինանսական չարաշահումների մեջ:
-Սա էլ նոր բան է, ես ֆինանսի հետ ոչ մի առնչություն չունեմ: Շատ լավ կլիներ, որ ունենայի այդ իրավունքը` լավ աշխատողին հավելավճար տալու, վատ աշխատողի աշխատավարձը կտրելու, շատ վատ աշխատանքի դեպքում` հեռացնելու: Իսկ օպերային թատրոնում գումարներ, պարզվեց, կան. երբ պետք է, գումարներ հայթայթում են:
-Քիչ առաջ խոսեցիք բանակային «մշակույթի» մասին: Ինչպե՞ս պետք է այդ հոգեբանությամբ պարողները բեմում արվեստ ներկայացնեն:
-Ես հենց դա եմ ասում, որ փողոցի արժեքներն են բերում թատրոն: Բալետը սպորտ է, գումարած զգացական աշխարհն ու մտայինը, որը ղեկավարում է այդ ամենը: Դե, պատկերացրեք փողոցային արժեքներն ու այս գաղափարները:
Գիտե՞ք` ինչ եղավ անցած 25 տարիներին: Խորհրդային Միությունը քանդվեց, խորհրդային մոդելը, որ կար ամենուր, նաև բալետի մեջ, քանդվեց, չի գործում: Իսկ նորը, հայկական մոդելը ստեղծելու համար մերոնք ո՛չ ժամանակ ունեն, ո՛չ էլ մտադրություն:
-Այսինքն, այն, ինչ կատարվում է Ձեր խմբում, անցումային փուլի արդյո՞ւնք է:
-Այո, բայց դա մի քիչ երկար տևեց: Մենք ժամանակ չունենք, աշխարհը մեծ արագությամբ առաջ է գնում: Երբեմն մտածում եմ, որ խնդիրն իմ մեջ է. գուցե ես ճանաչել եմ ամբողջ աշխարհի համակարգը, արվեստը, փորձը, ու դա ինձ հանգիստ չի տալիս: Գուցե պետք է թողնեմ, որ իր տեմպով, ոնց ուզում է, զարգանա բալետը մեզ մոտ: Բայց ափսոսում եմ, երբ տեսնում եմ, որ շատ հետ ենք:
-Դուք արդեն մեկ ամիս է` աշխատանքի չեք գնում: Սա ի՞նչ խնդիր է:
-Խնդիրն այն է, որ հենց սկզբից մշակույթի նախարարությունը չկանխեց այս վիճակը: Չգիտեմ, գուցե ինքնահոսի թողեցին, որ ես հոգնեմ, գնամ: Դա իմ կարծիքն է: Նման ավանդույթ կա: Երբ որևէ մեկը ցանկացել է ավելին անել, «խանգարել» է իրենց, ստորագրահավաք են արել, որ ազատվեն նրանից:
-Ցանկացած ոլորտում էլ այսօր նվազագույնը 6-7 ժամ աշխատում են, եթե խնդիրը շատ աշխատելն է:
-Այո, զարմանալի է: Խորհրդային ժամանակներում փոքր աշխատավարձը ստանում էին, սուրճը խմում էին և փիլիսոփայական կողմը կարողանում էին սրճարաններում դրսևորել: Բայց այսօր այդ միտքը պետք է գործի մեջ երևա: Չի երևում դա: Բալետը ծանր աշխատանք է: Ես նրանց մարմինը պետք է այնպես մարզեմ, որ մարմինը, հոգին ու միտքը մեկ ամբողջություն դառնան:
-Կարծում եք` ուղղորդո՞ւմ են ձեր պարողներին:
-Այո, ստորագրահավաք կազմակերպողը պաշտոնյայի անուն է տվել, ասել է, որ նա մեր կողմն է, բոլորդ ստորագրեք ու չմոռանաք, որ մենք ախպերներ ենք: Գուցե մեկ այլ տեղ աշխատում է այս մեխանիզմը, բայց ո՛չ օպերային բեմի վրա, արվեստում: Երևի ասում են` ինչքան շատ մարդ ստորագրի, այնքան շուտ կազատվեն ինձնից: Է, թող ազատվեն, ի՞նչ է եղել, ես ինչի՞ց եմ վախենում:
-Իսկ փոխարենն ի՞նչ են առաջակում: ՈՒնե՞ն նոր թեկնածու:
-Երբ ես ստանձնեցի ղեկավարությունը, բալետային ներկայացումները տխուր վիճակում էին, խաղացանկը` փոքր, հնացած: Ով էլ լինի, առանց ֆինանսավորման, աշխատանքային նորմալ պայմանների, ոչինչ փոխել չի կարող:
-Բալետի նոր սերունդ ունե՞նք:
-Այո, Հայաստանն աղբյուրի նման անընդհատ տալիս է: Երիտասարդներ կան, նրանց պետք է ուղղորդել: Նորից պետք է ասեմ, որ ես գիտեմ հայերի բնական տաղանդի մասին ու դրսի մարդկանց մասին, որ տաղանդ չունեն, բայց շատ ավելի աշխատասեր են ու շատ ավելիին են հասնում, քան մերոնք: Տաղանդը պետք է դրսևորվի աշխատանքի մեջ:
-Դրսում ներկայանալու մասին խոսք կարո՞ղ է լինել:
-Կոնկրետ եվրոպական երկրներում ներկայանալու մասին խոսելը վաղ է, քանի դեռ նման պայմաններում ենք աշխատում:
-Օպերային թատրոնը նոր տնօրեն ունի: Բարեփոխումների միտում չե՞ք տեսնում:
-Նոր տնօրենն ի՞նչ կարող է անել, երբ ինքն արդեն շրջապատված է այն մարդկանցով, ովքեր այս ամեն ինչը կազմակերպում են: Պիտի հրաշագործ լինի, որ մի բան փոխի:
-Համակարգային փոփոխություննե՞ր են պետք:
-Անպայման: Թատրոնը պետք է փակվի, նորից բացվի, նոր պայմանագրեր ստորագրվեն:
-Օպերային թատրոնում համերգային ծրագրեր են իրականացվում: Սա նույնպես քննադատությունների տեղիք է տալիս:
-Այս ամբողջ եռուզեռը սկսվել է նրանից, որ խախտվել է Օպերայի և բալետի ազգային ակադեմիական թատրոնի նշանակությունը: Մենք ունենք սիմֆոնիկ նվագախումբ, որը նվագակցող է, երաժշտությունը պետք է ենթարկվի բեմի դրամատուրգիային: Ես կոնֆլիկտ ունեի դիրիժորի հետ, երբ բեմադրում էի «Ռոմեո և Ջուլիետ»: Ասում էի` հեղինակը ես եմ և երաժշտությունը ենթարկվում է բեմական ռեժիսուրային: Կոնֆլիկտն այն էր, որ ինքն էր ուզում մեկնաբանել ներկայացումը` առանց հասկանալու բեմական արվեստի առանձնահատկությունները: Մենք բալետներ ունենք, որոնց համար սիմֆոնիկ նվագախումբը հրաժարվում է նվագակցելուց: Դարձել է կարապի-խեցգետնի-գայլաձկան պատմությունը: Ղեկավարներն էլ մեկ սրա կողմն են անցնում, մեկ` նրա: Պետք է ծառայել հայկական արվեստին, ոչ թե սրա-նրա կողմն անցնել: Ինձ սպանե՛ք, բայց թող բալետը լավը լինի: Սա՛ է իմ ուզածը:
-Ձեզ երեսով են տալիս, որ մութ ու ցուրտ տարիներին դրսում եք եղել: Ի դեպ, հիմա ընդունված է դրսում ապրող հայրենակիցներին քննադատելը:
-Շատ են ասում, որ փափուկ կյանքով եմ ապրել: Ես մեկ վայրկյան չէի կարող ուշանալ աշխատանքից, անընդհատ մրցումների մեջ էի: Դա է, որ զարգացում է բերում: Փափուկ կյանքով ապրել են նրանք, ովքեր ուշացել են աշխատանքից կամ աշխատանքի գնացել են` ըստ իրենց ցանկության:
-Կգնա՞ք Հայաստանից, եթե վատ ավարտվի այս պատմությունը:
-Ես տարին երկու անգամ դուրս եմ գնում, վարպետության դասեր եմ տալիս: Չեմ մտածում` կղեկավարե՞մ բալետը, թե՞ ոչ, միայն կցավեմ, որ նորից չհաջողվեց, չկարողացա նրանց արթնացնել:
-Բալետային արվեստն ինչպե՞ս կբնութագրեիք:
-Բալետը բարձրագույն արտահայտությունն է ձևի: Ամեն մարդ բեմ չի բարձրանում, պետք է գեղեցիկ, դեպի վեր ձգված մարմին ունենա: Երբ շատ ես պարապում, մարմինը դեպի վեր է ձգվում, կապվում է տիեզերքի հետ: Շատ գաղտնիքներ ունի բեմը:
Այսօր կա հին և նոր բալետ: Ես ուզում էի, որ հինը լավ կատարվի, ու ձգտենք նորին: Նորը այսօրվա գաղափարներն են, արագությունը, կյանքը, որ արտացոլվում է բեմի վրա: Չենք կարող անընդհատ հին ձևի մեջ մնալ: Մենք ուզում ենք մնալ հին ձևի մեջ, բայց աղջիկները հաստլիկ լինեն, պարուհու տեսք չունենան, երբ ուզեն գան աշխատանքի, որովհետև ընտանիք ունեն: Ես հասկանում եմ, բայց հանդիսատեսը, որ գալիս է ներկայացում դիտելու, ինչո՞ւ պիտի վճարի վատ բան տեսնելու համար: Դա նույնն է, որ գնաս խանութ, քեզ վատ ապրանք առաջարկեն: Սա էլ մեր հոգևոր սնունդն է ու շատ ավելի կարևոր, ավելի տևական, քան մարդու կյանքը:
Բեմն իր էսթետիկան ունի, բեմը կապն է մեր և երկնքի:


Զրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Հ. Գ.- Մեր զրույցից հետո տեղեկացանք, որ Ռուդոլֆ Խառատյանն աշխատելու է որպես հրավիրված բալետմայստեր, իսկ թատրոնի գլխավոր բալետմայստերի պաշտոնում նրան կփոխարինի ՀՀ ժողովրդական արտիստ Վիլեն Գալստյանը:
«Հուլիսին որակավորման մրցույթ է անցկացվելու, հնարավոր է, օպերային թատրոնից շատ մարդիկ դուրս մնան: Մենք մեր փոքր շրջանակով որոշեցինք, որ ադմինիստրատիվ աշխատանքը ժամանակավորապես թողնեմ, որպեսզի ներկայացումները տեղի ունենան: Որովհետև բալետային խումբը բոյկոտում է ներկայացումները: Որոշման հիմքում սա էր ընկած»,- ասաց Ռուդոլֆ Խառատյանը:

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 2509

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ